Neptelefoontjes

Ondernemers of medewerkers ervaren ook last van neptelefoontjes, naast e-mails met spam of phishing. Dit heet ook wel telefoonfraude. Er bestaan vele varianten van telefoonfraude en het wordt steeds lastiger om de verschillende vormen te onderscheiden. Hieronder enkele vormen die oplichters veel gebruiken:

Hoe herken ik een neptelefoontje?

Een aantal adviezen op een rij om kwaadaardige telefoontjes te onderscheiden.

Social engineering

De essentie van 'social engineering' is dat criminelen informatie proberen te ontfutselen bij je. Dat kan op allerlei manieren en via verschillende communicatiekanalen. Ze doen zich hierbij vaak voor als iemand anders en gebruiken psychologische manipulatie om de informatie te krijgen.

Helpdeskfraude

Bij telefonische helpdeskfraude word je zogenaamd gebeld door een medewerker van een (groot) softwarebedrijf, bijvoorbeeld Microsoft of Apple. Deze vraagt je om bepaalde (kwaadaardige) software te installeren.

Gemiste oproep

De kans bestaat dat je een gemiste oproep ontvangt van een vreemd of buitenlands telefoonnummer. Op het moment dat je contact opneemt en terugbelt, begint de teller te lopen. Op deze manier kan er zomaar veel geld van je rekening wordt afgeschreven.

Test je kennis over phishing

In de meeste gevallen is phishing de oorzaak van een cyberaanval op een bedrijf. Daarom is het erg belangrijk dat medewerkers weten hoe ze phishing herkennen en niet verleid worden door cybercriminelen om op verdachte links of bestanden te klikken. Test of ze jou gemakkelijk kunnen misleiden met deze Phishing Quiz.