Helpdeskfraude

Helpdeskfraude (ook bekend als tech support scam of Microsoft Scam) is een vorm van telefonische oplichting. Criminelen doen aan bangmakerij en psychologische trucs om geld te ontfutselen voor hulp met niet-bestaande computerproblemen. Je wordt opgebeld door iemand die zich voordoet als een medewerker van een (typisch groot) softwarebedrijf. Deze zogenaamde medewerker informeert je over een probleem met je computer. Vervolgens probeert de oplichter je software te laten installeren zodat ze het probleem kunnen 'oplossen'. Doe je dat, dan heeft de oplichter toegang tot je systeem en hij lost daarna het probleem zogenaamd op. Dit alles natuurlijk voor een vergoeding.

Hoe herken ik helpdeskfraude?

Er zijn een aantal typische kenmerken waar je op kunt letten bij helpdeskfraude:

  • Je krijgt een telefoontje van een nepmedewerker van een bedrijf. Mogelijk doen ze net alsof het telefoonnummer inderdaad van het bedrijf af komt. Telefoonnummers controleren is geen effectieve maatregel.
  • De oplichter heeft zogenaamd computerproblemen geconstateerd en wil je daarbij helpen. Om je te overtuigen van het bestaan van deze problemen worden er allerlei trucs toegepast. Een veelvoorkomende truc is het openen van programma's die systeemberichten laten zien waar je als normale gebruiker meestal niet mee in aanraking komt. Deze lijken dan problemen te veroorzaken terwijl ze in werkelijkheid onschuldig zijn.
  • Uiteindelijk zal de oplichter je software laten installeren waarmee ze het zogenaamde probleem kunnen verhelpen. Het moment dat je deze software installeert kan je computer worden misbruikt voor allerlei criminele doeleinden. Doe dit dus niet.
  • Als de oplichter succesvol het probleem heeft 'opgelost' dan wordt er om een betaling gevraagd. Deze betaling kan eenmalig zijn of een langer 'ondersteuningscontract' betreffen.

Advertenties en pop-ups

Een variant van deze vorm van oplichting gaat niet telefonisch, maar via advertenties of pop-ups als je aan het browsen bent. Je wordt gewaarschuwd, vaak in grote letters, dat virussen of andere problemen zijn gedetecteerd op je systeem. Vervolgens wordt er, net als bij de telefonische variant, gevraagd om software te installeren die het probleem oplost.

Hoe te handelen bij helpdeskfraude

Grote software- of technologiebedrijven zullen nooit bellen om jouw computerproblemen op te lossen. Wantrouw elke poging om telefonisch, of via e-mail, software te laten installeren. Geef nooit zomaar iemand op afstand toegang tot je apparaten en ga ook niet naar een website waar je software moet installeren om de problemen op te lossen. Verbreek bij twijfel de verbinding en check bij de internetprovider, het softwarebedrijf of de computerfabrikant of ze je echt hebben gebeld.

Verder bestaan er geen legitieme programma's die via advertenties en pop-ups met je communiceren. Ook hier geldt: installeer niet zomaar software van onbekende bronnen en klik niet zomaar op advertenties. In het geval je met helpdeskfraude te maken hebt gekregen kun je dit melden bij de Fraudehelpdesk Zakelijk.