End-of-Life

De term End-of-Life betekent het moment waarvan de fabrikant heeft aangegeven dat het product niet meer ondersteund en onderhouden wordt. Wanneer een product dit punt bereikt kan dit risico's met zich meebrengen, zeker in een tijd waarin steeds meer producten met het internet verbonden zijn. Denk hierbij aan laptops, printers, access points, smartphones, Windows, Office, MacOS en CRM/CMS-pakketten, etc.

 

Risico's van verouderde producten

 

Je kunt je afvragen of het voor alle producten een groot probleem is dat er geen ondersteuning meer voor is vanuit de fabrikant. Het product werkt vaak nog wel dus lijkt het zonde om een nieuwe te moeten aan schaffen.

Er zitten echter wat risico's aan een product dat zijn End-of-Life periode heeft bereikt die effect kunnen hebben op de betrouwbaarheid en beschikbaarheid. Denk hier bij aan:

  • Kwetsbaarheden
    Wanneer er nieuwe kwetsbaarheden worden ontdekt voor een bepaald product dat End-of-Life is zal deze niet meer worden voorzien van updates om dit te verhelpen. Vooral voor producten die verbonden zijn met het internet kan dit een groot risico zijn, omdat deze een grotere kans hebben om aangevallen te worden.
  • Compatibiliteit
    Wanneer je een product gebruikt dat End-of-Life is kan je tegen compatibiliteitsproblemen (de mate waarin systemen samen te gebruiken zijn) aanlopen met andere producten. Denk hier bijvoorbeeld aan een nieuwe applicatie die niet meer of onstabiel werkt op een besturingssysteem, zoals Windows XP, die End-of-Life is.
  • Functionaliteiten
    End-of-Life producten krijgen meestal geen updates meer om fouten of kwetsbaarheden te verhelpen. Daarnaast loop je ook het risico niet meer te kunnen aanhaken met nieuwe functionaliteiten in de markt. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe socialmediadienst die jouw product niet meer herkent en er daarom niet mee kan communiceren. Ze worden voor de nieuwere versies van het product vaak wel nieuwe functionaliteiten ontwikkeld, maar voor de End-of-Life versies niet.

End-of-Life voorkomen

Op vrijwel alle hard- en software producten tref je een End-of-Life-datum aan. Deze datum kan gelden voor het volledige product, maar het is ook mogelijk dat dit alleen geldt voor een bepaalde softwareversie van een bepaald product. Updaten naar een nieuwe versie kan in dat geval de End-of-Life voor het hele product verlengen. Door zelf regelmatig te kijken op de website of een product te registreren bij de fabrikant kan je ervoor zorgen dat je op de hoogte gehouden wordt.

Toch End-of-Life
Het kan uiteraard voorkomen dat een bepaald product niet of niet tijdig te vervangen is. Mocht dit het geval zijn dan is het belangrijk om voorzorgsmaatregelen te treffen. Een voorbeeld hiervan kan zijn om de toegang tot het internet uit te schakelen, of te beperken van het betreffende product. Een End-of-Life product vormt namelijk ook een risico voor je andere producten.

Cloud
Om goede ondersteuning te houden op je producten is het aan te raden om je producten te vervangen voor deze de End-of-Life datum bereiken. Dit brengt echter investeringskosten met zich mee die kunnen oplopen omdat bijvoorbeeld het vervangen van hardware ook de aanschaf van nieuwe software met zich meebrengt.

De cloud kan hierin voordeel bieden, omdat veel van deze oplossingen geen investeringskosten kennen maar een prijs per maand voor het gebruik van de clouddienst. Binnen de maandkosten zit dan meestal het recht om de nieuwste versie van het product te gebruiken. Daarnaast zorgt de aanbieder van de cloudoplossing ook vaak voor de eventuele migratie naar nieuwere versies.

Adviezen over End-of-Life

Wanneer je overweegt nieuwe hardware of software aan te schaffen houd ook dan rekening met de End-of-Life-datum van een product.

  • Producten gericht op bedrijven zijn vaak wat duurder maar kennen ook een langere ondersteuning dan producten gericht op consumenten. Dit heeft te maken met de wens van standaardisatie binnen bedrijven.
  • Soms biedt een leverancier van een bepaald product een zogenaamde LTS (Long Time Support) versie. Overweeg deze te gebruiken in plaats van de standaard versie. Deze versie wordt langer ondersteund, maar mist soms de nieuwste functionaliteiten.
  • Een oudere versie van een product kent vaak een lagere prijs dan de allernieuwste. Besef dat het oudere product ook sneller tegen een End-of-Life-datum zal aanlopen wat mogelijk het prijs verschil in een ander perspectief zet, omdat je weer sneller zult moeten vervangen. Vaak loont het dus wel om de nieuwste versie aan te schaffen.
  • Een bepaald type product wordt vaak aangeboden door verschillende fabrikanten. Let bij het vergelijken tussen fabrikanten ook op de End-of-Life-datum van het product.