Betaalapps
Ondernemers krijgen steeds vaker te maken met betalingen via betaalapps, zoals Tikkie. Een betaalapp maakt het makkelijk om onderling af te rekenen. Je kunt bijvoorbeeld een betaalverzoek sturen naar een klant of het gebruiken om zelf met iemand af te rekenen.
Voordelen en nadelen van betaalapps
Het gebruik van een betaalapp heeft veel voordelen. Je kunt met zo’n app snel en makkelijk een betaalverzoek aan je klanten versturen via de mobiele telefoon. Je klanten kunnen direct via iDEAL betalen. Ook kan je met dergelijke apps een betaallink aanmaken (zonder je daarvoor te hoeven aanmelden) en versturen via bijvoorbeeld sociale media of e-mail. Een betaalverzoek maken duurt vaak maar enkele seconden en meestal heb je als ondernemer binnen een dag je geld terug. Toch heeft het gebruik van betaalapps ook enkele nadelen.
Fraude met betaalapps
Een bekende en veelvoorkomende variant van internetoplichting is fraude met betaalapps. Bij deze aanval zal een oplichter (de aanvaller) je tijdens een online aankoop vragen een klein bedrag over te maken via een betaaldienst. Soms zo klein als 1 eurocent, om zogenaamd te controleren of je bankgegevens kloppen. De aanvaller zal je een link sturen naar een nepwebsite, die lijkt op die van een betaalapp. Als je hier je gegevens invult, heeft de aanvaller genoeg informatie om geld van jouw rekening te kunnen te halen. Soms wordt er nog extra ruimte op de bankrekening gemaakt door automatische incasso’s te storneren.
Het risico van opgelicht worden, geldt niet alleen als je zelf als ondernemer spullen aanschaft. Ook komen er steeds meer melding van mensen die zelf iets verkopen en te maken krijgen met betaalapp-fraude. In zo’n geval vragen oplichters de verkoper 1 cent over te maken naar hun bankrekening. Wees als ondernemer dus erg voorzichtig als je bijvoorbeeld via online marktplaatsen zaken doet. Hieronder enkele tips die je daarbij kunnen helpen:
- Als een onbekende verkoper je vraagt om 1 euro of een paar eurocent over te maken via een betaalapp, doe dit dan niet.
- Als je een betaalverzoek krijgt, controleer dan goed of het webadres in de link overeen komt met de dienst waarmee je wil betalen. Internetcriminelen gaan hierbij erg slim te werk. Lees hier hoe je valse en legitieme links kunt onderscheiden.
- Onderzoek hoe lang een (ver)koper actief is en bekijk de beoordelingen. Fraudeurs zijn vaak maar kort actief op een account.
- Haal het telefoonnummer van de (ver)koper eens door een online zoekmachine. Op die manier kun je wellicht achterhalen of er fraudemeldingen aan dit nummer gekoppeld zijn.
Wat kan ik doen als ik slachtoffer ben van betaalapp fraude?
- Breng je bank op de hoogte. Wellicht kunnen de overboekingen worden geannuleerd of het bedrag teruggestort.
- Doe aangifte van internetoplichting bij de politie.
- Meld het bij de Fraudehelpdesk.
- Maak kopieën van je bankafschriften en leg alle communicatie vast die je hebt gehad met de dader. Dit geldt voor sociale media, sms’jes en eventuele telefoongesprekken.