Thuiswinkel.org
Aantal deelnemers/leden
>2200
Oprichtingsjaar
2000
Regio
Nederland
Sector
E-commerce
Over de samenwerking
Thuiswinkel.org heeft meer dan 2.200 leden die online producten en diensten aan consumenten verkopen. De leden realiseren samen ruim 70% van alle online consumentenbestedingen in Nederland. Zij komen uit alle denkbare branches, zoals reizen, kleding, consumentenelektronica, verzekeringen, sport, speelgoed, wonen, bruin- en witgoed, dating, ICT, software, etc. Op basis van deze representativiteit is Thuiswinkel.org dé gesprekspartner voor beleidsmakers, stakeholders en politieke beslissers.
Thuiswinkel.org werkt met het Digital Trust Center samen om e-commerce veilig en betrouwbaar te houden.
Doelstellingen
We (ver)kopen in 2020 radicaal anders. Online en offline zijn opgegaan in digital commerce. De consument zal zich met name via digitale kanalen (inter)nationaal oriënteren op producten en diensten en deze aanschaffen waar en wanneer hij wil. Ons doel is om het vertrouwen in kopen op afstand te vergroten en het (ver)kopen makkelijker te maken.
Activiteiten (cybersecurity)
Veiligheid is een belangrijk thema voor webwinkels en hun klanten, zeker als het om persoonsgegevens gaat. Thuiswinkel.org neemt haar verantwoordelijkheid door webwinkels regelmatig te informeren over de laatste ontwikkelingen op het gebied van veiligheid. Daarnaast worden leden getoetst op veiligheid van persoonsgegevens en worden de aangesloten webshops jaarlijks meerdere malen gescand op veel voorkomende kwetsbaarheden. De veiligheid van webwinkels is echter altijd een momentopname. Veiligheid en beveiliging van webwinkels is daarom op de eerste plaats de verantwoordelijkheid van webwinkels zelf. Het Thuiswinkel Waarborg biedt geen garantie voor 100% veilige webwinkels, maar we helpen leden wel om hun webwinkels veilig te maken.
Daarnaast controleren we of pagina’s waar persoonsgegevens uitgevraagd of getoond worden, verlopen via een beveiligde verbinding met een SSL-certificaat (HTTPS en/of slotje)
Resultaten (cybersecurity)
Sinds het opnemen van veiligheid als onderdeel van de Thuiswinkel Waarborg certificering, zijn de aangesloten leden aanzienlijk veiliger geworden. 100% veiligheid kunnen we niet garanderen. We spreken leden wel op hun verantwoordelijkheid ten aanzien van veiligheid.
Meer cyberweerbaarheidsnetwerken van het DTC
Het Digital Trust Center stimuleert samenwerkingsverbanden van bedrijven die groepen ondernemers helpen met veilig digitaal ondernemen. In een cyberweerbaarheidsnetwerk werken ondernemers samen met andere organisaties aan het vergroten van de cyberweerbaarheid, binnen en tussen branches en regio's in de niet-vitale sectoren.