Factsheet Covid-19-phishing
Criminelen misbruiken de coronacrisis voor phishing aanvallen. De enorme toename van nieuwsberichten over covid-19 en de bijbehorende veranderingen in de samenleving hebben een nieuwe impuls van cybercriminele activiteiten tot gevolg. Criminelen grijpen de coronacrisis aan om hun frauduleuze phishing campagnes aan te passen aan de huidige situatie, waarmee ze hopen hun effectiviteit te vergroten.
Nieuwe trend in phishing
Volgens Google is dezer dagen ongeveer 1 op de 5 phishing e-mails gerelateerd aan covid-19, zo’n 18 miljoen e-mails van de 100 miljoen die Gmail dagelijks blokkeert.
Veel van deze e-mails kunnen automatisch worden tegengehouden, maar niet allemaal. Omdat het openen van zo’n e-mail schade kan opleveren voor Nederlandse bedrijven, is het van belang een succesvolle phishing poging zo veel mogelijk te voorkomen door deze op tijd te herkennen.
Covid-19-phishing toegelicht
Onderzoeksinstituut TNO ziet dat het doel van deze criminelen grotendeels hetzelfde is gebleven, maar dat voornamelijk de lokmiddelen en tactieken zijn aangepast aan de huidige situatie en de bijbehorende maatregelen en gevoelens. In deze factsheet zetten we de verschillende soorten van deze covid-19-phishing uiteen, zodat deze makkelijker te herkennen zijn.
Aan deze factsheet heeft bijgedragen:
- TNO
Publicatiedatum:
- 14 mei 2020
Meer informatie over phishing:
- Wat is phishing?
- Hoe herken ik een phishing e-mail?
- Hoe voorkom ik phishing binnen mijn bedrijf?
- Hoe reageer ik op phishing?
- Hoe herken ik sms-phishing?
- Wat is consent phishing?
- Neptelefoontjes
- Helpdeskfraude
- Spookfacturen of CEO-fraude