Hoe ga ik om met connecties op social media?

Als ondernemer ben je dag in dag uit bezig met je bedrijf. Het onderhouden van contacten is belangrijk omdat dit mogelijk vervolgopdrachten of orders oplevert. Ook het leggen van nieuwe contacten is essentieel. Handige hulpmiddelen zijn social media-kanalen zoals LinkedIn, Facebook en Instagram. Een aantal tips waar je op moet letten bij het onderhouden van een profiel en de daarbij horende contacten.

Het accepteren van nieuwe contacten

Als ondernemer maak je vaak de afweging: Moet ik hier tijd aan besteden? Zo ook bij het onderhouden van social media-profielen. Dagelijks krijg je nieuwe verzoeken om contact te leggen, berichten over nieuwe producten of aanbiedingen en aanbevelingen van of over anderen. Het accepteren van nieuwe contacten is iets waar je toch even tijd voor moet nemen. Er zijn namelijk mensen die om de verkeerde redenen een connectie met jou willen. Dat kan zijn omdat ze:

  • meer informatie over jou willen (o.a. toegang tot je profiel, telefoonnummer, geboortedatum, familie);
  • meer over jouw bedrijf willen weten (o.a. wie werken er, welke functies);
  • meer over jouw netwerk willen weten (o.a. wie ken je, wie vertrouw je).

Door mensen toe te laten aan jouw sociaal netwerk kan deze informatie hen terecht komen, terwijl je dat misschien niet wil. Eén van de mogelijkheden is dat informatie, soms ook in combinatie met andere bronnen, kan worden gebruikt om jouw bedrijf op te lichten. Het kan ook zo zijn dat een kwaadwillende zich probeert voor te doen als iemand van het bedrijf. Het is dus belangrijk om na te denken wie je toelaat tot jouw netwerk.

 

Veilig gebruik van social media

Hieronder vind je een aantal handige tips waarmee jij veiliger gebruik kan maken van social media:

  • Zorg ervoor dat jouw account goed is beschermd. Dit kan door bijvoorbeeld tweefactorauthenticatie aan te zetten. Dat wil zeggen dat je voor het inloggen niet alleen een gebruikersnaam en wachtwoord gebruikt, maar ook een inlogcode via bijvoorbeeld jouw mobiele telefoon.
  • Stel het account zo in dat niet iedereen direct alles kan zien. De privacy instellingen van social media-accounts staan vaak volledig open. Je kan (delen) van jouw gegevens afschermen of alleen toegankelijk maken voor je vertrouwde netwerk.
  • Accepteer niet blind alle verzoeken voor contact. Thuis zet je ook niet de voordeur open voor iedereen. Check of je iemand kent voordat je iemand toevoegt.

Omdat een kwaadwillende dit ook snapt maken zij vaak gebruik van een nep-profiel. Indicaties dat een profiel nep is, zijn onder andere:

  • Het profiel is van iemand die je niet kent.
  • Het profiel lijkt op iemand die je kent.
  • Het profiel bevat weinig tot geen contacten.
  • Het profiel is recent aangemaakt.
  • Je ontvangt een contactverzoek met een te mooie aanbieding.
  • Het profiel bevat verder weinig of geen inhoud, is weinig relevant of is voorzien van foto's van een fotomodel.

In veel gevallen kan je contactverzoeken op social media weigeren, maar ook rapporteren als je het niet vertrouwt. Met deze laatste handeling help je social media relevant en schoon te houden.

Meer informatie

  • Meer informatie over fraude en hoe je er mee om kan gaan.
  • De Fraudehelpdesk geeft meer informatie over e-mail, factuur en andere vormen van fraude.
  • Het NCSC geeft meer informatie over het omgaan met social media en de risico's die je kan lopen in de Infosheet "Kennen ze jou ergens van?''