HackHelpdesk

De Hackhelpdesk biedt ondernemers acute hulp bij een hack via de Cyberwijzer op HackHelpdesk.nl. Dit is een AI-gedreven chatbot die getraind is op een gecontroleerde dataset en wekelijks voorzien wordt van updates.

Voor ondernemers betrouwbare actuele informatie is ook beschikbaar via het website menu; selecteer je acute hulpvraag en lees welke stappen je kunt nemen.

Voor wie is dit initiatief geschikt?

Doelgroep:
  • Een zzp of mkb
Sector:
  • Advisering, onderzoek en overige specialistische zakelijke dienstverlening
  • Bouwnijverheid
  • Cultuur, sport en recreatie
  • Extraterritoriale organisaties en lichamen
  • Financiële instellingen
  • Gezondheids- en welzijnszorg
  • Groot- en detailhandel; reparatie van auto’s
  • Huishoudens als werkgever; niet-gedifferentieerde productie van goederen en diensten door huishoudens voor eigen gebruik
  • Industrie
  • Informatie en communicatie
  • Landbouw, bosbouw en visserij
  • Logies-, maaltijd- en drankverstrekking
  • Productie en distributie van en handel in elektriciteit, aardgas, stoom en gekoelde lucht
  • Verhuur van en handel in onroerend goed
  • Verhuur van roerende goederen en overige zakelijke dienstverlening
  • Vervoer en opslag
  • Winning en distributie van water; afval- en afvalwaterbeheer en sanering
  • Winning van delfstoffen
  • Overige dienstverlening
  • Sectoroverstijgend
Regio:
  • Regio-overstijgend
Volwassenheidsniveau:
  • Geen of basale kennis van cybersecurity
Hulpvraag:
  • Ik wil beginnen met cybersecurity, wat moet ik weten en doen?
  • Ik wil informatie over actuele cybersecurity dreigingen en of kwetsbaarheden.
  • Ik wil graag weten waar ik een incident kan melden.
  • Ik heb een andere hulpvraag over cybersecurity.

Oprichtingsjaar

2021

Initiatiefnemers

HackHelpdesk.nl is een product van Platform Veilig Ondernemen Nederland ontstaan op initiatief van

  • Platform Veilig Ondernemen;
  • Platform Veilig Ondernemen Zeeland West-Brabant en;
  • Platform Veilig Ondernemen Oost-Brabant. 

Andere organisaties die bijdragen aan de HackHelpdesk zijn:  

  • Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV);
  • Digital Trust Center; 
  • MKB Nederland;
  • VNO-NCW;
  • Nationale Politie.

Doelstelling

Concrete hulp op het moment dat de nood het hoogst is! Cybercriminaliteit tegen ondernemers wordt vaak uitgevoerd door groeperingen binnen de georganiseerde misdaad. Het primaire doel van de HackHelpdesk is om ondernemers overzichtelijk snelle en effectieve hulp te bieden bij het beoordelen en herstellen van slachtofferschap van cybercriminaliteit om zo (verdere) schade te voorkomen.

Om zo gericht mogelijk advies te geven kunnen ondernemers hun vraag voorleggen aan de AI-gedreven chatbot Cyberwijzer of een makkelijk keuzemenu doorlopen om schriftelijke informatie te vinden specifiek gericht op hun situatie. Daarmee onderscheidt de HackHelpdesk zich van andere websites die informatie geven: we bieden geen versnipperde informatie en de informatie is gericht op meteen handelen.

Activiteiten

We bundelen de kennis van onder meer het CCV, het Digital Trust Center en DigiWeerbaar.nl. Dit zorgt ervoor dat de hulp en informatie die wordt verstrekt altijd betrouwbaar is en specifiek gericht is op ondernemers. Door ontwikkelingen in de wereld van de cybercriminaliteit nauwlettend in de gaten te houden en de content op de website periodiek bij te werken, is de informatie op de HackHelpdesk altijd up-to-date.

De Hackhelpdesk biedt handige tips via verschillende scenario's met ‘hulp na een hack’ hulpkaarten gelanceerd. Dit zijn verschillende preventie-, nood- en advieskaarten met aanbevolen acties die ieders cyberweerbaarheid ten goede komen.