HackHelpdesk
Oprichtingsjaar
Initiatiefnemers
HackHelpdesk.nl is een product van Platform Veilig Ondernemen Nederland ontstaan op initiatief van
- Platform Veilig Ondernemen;
- Platform Veilig Ondernemen Zeeland West-Brabant en;
- Platform Veilig Ondernemen Oost-Brabant.
Andere organisaties die bijdragen aan de HackHelpdesk zijn:
- Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV);
- Digital Trust Center;
- MKB Nederland;
- VNO-NCW;
- Nationale Politie.
Doelstelling
Concrete hulp op het moment dat de nood het hoogst is! Cybercriminaliteit tegen ondernemers wordt vaak uitgevoerd door groeperingen binnen de georganiseerde misdaad. Het primaire doel van de HackHelpdesk is om ondernemers overzichtelijk snelle en effectieve hulp te bieden bij het beoordelen en herstellen van slachtofferschap van cybercriminaliteit om zo (verdere) schade te voorkomen.
Om zo gericht mogelijk advies te geven kunnen ondernemers hun vraag voorleggen aan de AI-gedreven chatbot Cyberwijzer of een makkelijk keuzemenu doorlopen om schriftelijke informatie te vinden specifiek gericht op hun situatie. Daarmee onderscheidt de HackHelpdesk zich van andere websites die informatie geven: we bieden geen versnipperde informatie en de informatie is gericht op meteen handelen.
Activiteiten
We bundelen de kennis van onder meer het CCV, het Digital Trust Center en DigiWeerbaar.nl. Dit zorgt ervoor dat de hulp en informatie die wordt verstrekt altijd betrouwbaar is en specifiek gericht is op ondernemers. Door ontwikkelingen in de wereld van de cybercriminaliteit nauwlettend in de gaten te houden en de content op de website periodiek bij te werken, is de informatie op de HackHelpdesk altijd up-to-date.
De Hackhelpdesk biedt handige tips via verschillende scenario's met ‘hulp na een hack’ hulpkaarten gelanceerd. Dit zijn verschillende preventie-, nood- en advieskaarten met aanbevolen acties die ieders cyberweerbaarheid ten goede komen.