Fraudehelpdesk

FHD
De Fraudehelpdesk geeft advies aan bedrijven die te maken krijgen met fraude. Indien nodig verwijst Fraudehelpdesk bedrijven door naar een relevante instantie. Ook neemt zij meldingen aan van bedrijven die niet gedupeerd maar wel benaderd zijn. Op basis hiervan kan Fraudehelpdesk anderen in een vroeg stadium waarschuwen.

Voor wie is dit initiatief geschikt?

Doelgroep:
  • Een zzp of mkb
  • Een groot bedrijf (>250 medewerkers)
  • Een publieke organisatie
Sector:
  • Sectoroverstijgend
Regio:
  • Regio-overstijgend
Volwassenheidsniveau:
  • Geen of basale kennis van cybersecurity
  • Gevorderde kennis van cybersecurity
  • Weet ik niet, toon me alle initiatieven
Hulpvraag:
  • Ik wil beginnen met cybersecurity, wat moet ik weten en doen?
  • Ik heb de basis op orde en wil verdere stappen ondernemen.
  • Ik wil informatie over actuele cybersecurity dreigingen en of kwetsbaarheden.
  • Ik wil graag weten waar ik een incident kan melden.
  • Ik heb een andere hulpvraag over cybersecurity.

Oprichtingsjaar

2011

Initiatiefnemers

  • Ernst Hirsch Ballin
  • Fleur van Eck

Doelstelling

De Fraudehelpdesk Zakelijk wil bedrijven en ondernemers weerbaar maken tegen fraude en geeft persoonlijk advies wanneer een bedrijf met fraude te maken heeft. Door het registreren van de fraudemeldingen houden we zicht op de laatste ontwikkelingen en kunnen we anderen daar direct voor waarschuwen.

Daarnaast proberen we slachtofferschap te voorkomen door burgers en bedrijven bewust te maken van frauderisico’s en praktische tips te geven over hoe zij die risico’s kunnen beperken.

Activiteiten

Eerstelijnshulp bij fraude, advisering, meldpunt valse-e-mails, informatievoorziening bedrijven, burgers, (wetenschappelijk) onderzoek, voorlichting, juridische ondersteuning ondernemers.